Παρασκευή 20 Μαρτίου 2015

Το πρώτο υποβρύχιο μουσείο στο ναυάγιο της Περιστέρας

 Ελεύθερο Βήμα: Το πρώτο υποβρύχιο μουσείο στο ναυάγιο της Περιστέρας, σχεδιαζει ο δήμος Αλοννήσου.

Διεθνές ενδιαφέρον αποκτά το πρόγραμμα δημιουργίας υποβρύχιων μουσείων στις Σποράδες, με αφετηρία τους ενάλιους θησαυρούς της Περιστέρας, που θα παρουσιαστούν στη Βρετανική πρωτεύουσα, στις 25 Φεβρουαρίου.
Συγκεκριμένα, ο Δήμος Αλοννήσου διοργανώνει εκδήλωση σε κεντρικό ξενοδοχείο του Λονδίνου, στο πλαίσιο της στοχευμένης προβολής που επιχειρείται, σε τουριστικούς πράκτορες και δημοσιογράφους έντυπων και ηλεκτρονικών μέσων της Αγγλίας. Η στοχευμένη αυτή ενέργεια πραγματοποιείται με πρωτοβουλία της Επιτροπής Τουριστικής Προβολής και Ανάπτυξης του Δήμου Αλοννήσου, σε συνεργασία με μεγάλη εταιρεία που δραστηριοποιείται στο Λονδίνο και στόχο την αύξηση του τουριστικού ρεύματος από την Αγγλία.

Στο πλαίσιο της παραπάνω εκδήλωσης, ο δήμαρχος Αλοννήσου, Πέτρος Βαφίνης, θα παρουσιάσει το πρώτο υποβρύχιο μουσείο που θα δημιουργηθεί στον ενάλιο χώρο της Περιστέρας, μέσω του πολύ φιλόδοξου σχεδίου που προωθεί η Περιφέρεια Θεσσαλίας. Η συγκεκριμένη παρουσίαση είναι ιδιαίτερα σημαντική, δεδομένου ότι ο καταδυτικός τουρισμός είναι ιδιαίτερα δημοφιλής σε εκατομμύρια λάτρεις του βυθού από όλο τον κόσμο και γι’ αυτό το λόγο, εκτιμάται ότι τα υποβρύχια μουσεία που θα δημιουργηθούν, θα δώσουν ένα επιπλέον αβαντάζ και νέες προοπτικές στην τουριστική ανάπτυξη της περιοχής.

«Πρόκειται για μια στοχευμένη ενέργεια, που ξεφεύγει από την πεπατημένη των εκθέσεων, με στόχο να παρουσιάσουμε το νησί σε επιλεγμένο κοινό. Εχουμε ήδη συμμετάσχει σε δύο εκθέσεις στο Λονδίνο, αλλά παράλληλα, υλοποιούμε και άλλες στοχευμένες ενέργειες, σύμφωνα με τις δράσεις που είχαμε πραγματοποιήσει και τα προηγούμενα χρόνια και είχαν πάρα πολύ θετικά αποτελέσματα» όπως επισημαίνει ο δήμαρχος Αλοννήσου.

Υπενθυμίζεται ότι με κοινή Υπουργική Απόφαση που δημοσιεύτηκε τον Ιανουάριο του 2015 χαρακτηρίζονται ως επισκέψιμοι ενάλιοι αρχαιολογικοί χώροι οι: περιοχή ναυαγίου Περιστέρας (Αλόννησος), περιοχή «Κίκυνθος» Δυτικού Παγασητικού, ναυάγιο «Τηλέγραφος» περιοχής Σούρπης και θέση «Ακρα Γλάρος» Δυτικού Παγασητικού. Οι χώροι αυτοί θα λειτουργούν ως «υποβρύχια μουσεία».

Το κλασικό ναυάγιο της Νήσου Περιστέρας, είναι ένα από τα σημαντικότερα που έχουν ερευνηθεί ποτέ, λόγω κυρίως του μεγέθους του, που άλλαξε με την ανακάλυψή του, την αντίληψη για το μέγεθος των πλοίων που μπορούσαν να ναυπηγηθούν εκείνη την εποχή.

Τα Βυζαντινά ναυάγια της Περιστέρας αποτελούν κατ’ ουσία μία συγκέντρωση τριών ουσιαστικά ναυαγίων στη δυτική πλευρά της νήσου Περιστέρας στο βόρειο άκρο του όρμου Βασιλικού, που φέρουν παρόμοιο φορτίο (αμφορείς 12-13ου αιώνα) και έχουν βυθιστεί σε μια εξαιρετικά υπήνεμη θέση της περιοχής. Τα δύο βυζαντινά ναυάγια βρίσκονται σε βάθος 50-58μ. με χιλιάδες αμφορείς το καθένα και απέχουν μεταξύ τους περίπου 5 μ. και σε απόσταση 120 μ. περίπου. Σε παρόμοιο με αυτά βάθος 57μ., βρίσκεται το τρίτο βυζαντινό ναυάγιο το οποίο έχει διαρραγεί και αποτελείται από δύο ξεχωριστούς σχεδόν όγκους αμφορέων.

Ναυάγιο Περιστέρας

Το Ναυάγιο στη Περιστέρα με πλήθος αμφορέων απο τη Μένδη Χαλκιδικής και τη Πεπάρηθο ( Σκόπελο ) .
Ναυάγιο Περιστέρας. Το μεγαλύτερο ναυάγιο του κλασσικού Πολιτισμού ανακαλύφθηκε από τον Κώστα Μαυρίκη στην Αλόννησο, στο δίαυλο με την Νήσο Περιστέρα, σχεδόν απέναντι από τον παραθαλάσσιο οικισμό της Αλοννήσου τη Στενή Βάλα.

Το πλοίο , που ήταν πιθανότατα Αθηναϊκό εμπορικό, βυθίστηκε σε βάθος περίπου 30 μέτρων γύρω στο 425 – 415 π.Χ.

Το φορτίο του ήταν 3.000 – 4.000 αμφορείς οίνου από τη Μένδη της Χαλκιδικής και την Πεπάρηθο , σημερινή Σκόπελο, δύο από τις σπουδαιότερες κρασοπαραγωγικές πόλεις – κράτη του αρχαίου ελληνικού κόσμου.

Η ανασκαφή αποκάλυψε και άλλα σημαντικά ευρήματα, όπως μελανοβαφή αγγεία, ένα μολυβένιο τμήμα άγκυρας, πινάκια, πιάτα, μια οινοχόη και μια χύτρα.

Η φορτηγίδα αυτή ζύγιζε πάνω από 11 τόνους, γεγονός που αποκαλύπτει, σε αντίθεση με της έως τότε πεποιθήσεις, ότι οι Έλληνες ήταν ικανότατοι στην ναυπήγηση πλοίων, ακόμη και τέτοιου μεγάλου μεγέθους.

Οι συστηματικές έρευνες άρχισαν το 1992 και διακόπηκαν το 1994. Οι φωτογραφίες που τράβηξε ένας δύτης φωτογράφος για λογαριασμό του National Geographic , δεν έχουν δει ακόμη το φως της δημοσιότητας , καθώς δεν είχε παρθεί άδεια από το Κεντρικό Αρχαιολογικό Συμβούλιο.

Έτσι το μεγαλύτερο ναυάγιο των Ελληνικών θαλασσών παραμένει «βυθισμένο» στην ελληνική γραφειοκρατία και τα νερά του Αιγαίου σκεπάζουν ακόμα τα μυστικά του.



Το Ναυάγιο στη Περιστέρα με πλήθος αμφορέων απο τη Μένδη Χαλκιδικής και τη Πεπάρηθο ( Σκόπελο ) 
Μια σειρά αγγείων απο το Κλασικό ναυάγιο της Περιστέρας. Ανήκαν σε σκεύη συμποσίου.
Αμφορέας Πεπαρήθου ( Σημερινής Σκοπέλου ) και Ικου, τυπος Ι . Ψιλόλιγνος Ο κυ
 
 
 
 
 
Κύλικας με εμπίεστες διακοσμήσεις. Ανασύρθηκε άθικτος απο το μεγάλο ναυάγιο της Περιστέρας.

ΠΗΓΗ: 



Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου